Elämme ajassa, jossa digitaalisilla opasteilla ja näyttöratkaisuilla on entistäkin tärkeämpi rooli, erityisesti vähittäiskaupan ympäristöissä.
Luova johtajamme Linus Nilsson jakaa alla tärkeimmät vinkkinsä digitaalisten alustojen tehokkuuden maksimoimiseksi:
TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA
Kerro asiakkaillesi, miten olet muuttanut käytäntöjäsi parantaaksesi heidän turvallisuuttaan. Kerro myös, mitä odotat heiltä. Selkeät turvallisuusopasteet sekä myötätuntoinen ja huolehtiva sävy viestinnässä auttavat asiakkaitasi kokemaan, että tiloissasi on turvallista asioida.
REAALIAIKAISET SISÄLLÖT ETUSIJALLA
Digitaaliset näyttöratkaisut mahdollistavat sisällön esittämisen niin, että reaaliaikaiset sisällöt ja syötteet ovat etusijalla. Voit ohjata näytöillesi esimerkiksi viimeisimmät uutiset ja turvallisuusohjeistukset tai seurata liiketilassasi liikkuvien ihmisten määrää. Tämä lisää asiakkaidesi tunnetta siitä, että heistä välitetään.
MUOTOILE VIESTISI OIKEIN
Pohdinta siitä, miten asiakas kokee viestisi, ei ole koskaan ollut tärkeämpää kuin nyt. Kannattaakin miettiä tarkasti, mitä tietoa asiakas todella tarvitsee ostopolkunsa eri vaiheissa. Esimerkiksi liikkeen sisäänkäynnissä kannattaa esittää kaikkein houkuttelevimmat tarjoukset, jolla houkutellaan sisään juuri oikeat asiakkaat. Sisäpuolella taas on hyödyllistä tarjota asiakkaille opasteita ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, mikä poistaa myös henkilöstöltäsi paineen vastata samoihin kysymyksiin aina uudelleen.
AJOITUS ON TÄRKEÄÄ
Tätä vinkkiä voi soveltaa kahdella tavalla. 1) Mieti, milaisessa tilanteessa asiakkaat näkevät viestisi ja kauanko heillä on aikaa sisäistää se. Pidempiä tarinoita kannattaa näyttää esimerkiksi oleskelutiloissa, jossa asiakkaillasi on enemmän aikaa ja he arvostavat sitä, että heitä viihdytetään. 2) Kiinnitä huomiota jakamaasi viestiin. Kassajonot eivät ole oikea paikka kertoa tarjouksista, jotka asiakas on ehkä jo ohittanut. Jonojen näytöillä kannattaa vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja saada heidät tuntemaan yhteenkuuluvuutta brändisi kanssa.
VÄLTÄ VISUAALISTA HUUTAMISTA
Sinun ei tarvitse myydä suoraan koko ajan. Anna ihmisille jotain kaunista katsottavaa houkutellaksesi heitä brändisi maailmaan ja siihen elämäntyyliin, jonka brändisi voi auttaa heitä luomaan. Informatiivisen ja emotionaalisen sisällön yhdistelmä jättää voimakkaamman muistijäljen asiakkaihisi.