Haastattelussa Timo Eirto

Timo Eirto on tehnyt pitkän uran ZetaDisplaylla ja nähnyt Digital Signage -toimialan kasvun ja kehityksen aitiopaikalta. Timo on titteliltään vanhempi projektipäällikkö, mutta mieleltään ikinuorella asiantuntijalla on paljon annettavaa alan uusille tekijöille. Työvuodet ovat tuoneet myös valtavan määrän nöyryyttä sekä kasvattaneet innokkuutta oppia uutta. Työvuosia on vielä useampi edessä ja Timolla on tuleville vuosille myös tavoitteet asetettu.

Miten olet päätynyt Digital Signagen pariin ja ZetaDisplaylle? 

Olen aikoinani valmistunut hienomekaanikoksi, eli minusta olisi voinut tulla vaikkapa koruseppä. 70-luvun lopulla armeijasta päästyäni olin hakenut VR:lle ammattikoulutukseen sekä töihin Pohjola Vakuutuksen koulutuskeskukseen AV-laitteiden käyttäjäksi ja koulutusmateriaalin valmistajaksi. Olisin päässyt molempiin, mutta päädyin jälkimmäiseen. Urani tällä alalla on tavallaan alkanut 13.4.1978, kun aloitin työt Hyvinkään Sveitsissä Pohjola Vakuutuksen koulutuskeskuksessa, jonka laaja koulutustarjonta sisälsi kursseja niin myyntiin, sihteeriopintoihin kuin esiintymisvalmennukseen. Työtehtäviini kuului tuottaa kurssimateriaaleja ja videoida kursseja. Kahdeksan vuotta kasvatin omaa osaamistani töitä tekemällä.  

Vuonna 1986 aloitin tuotantoyhtiö Proidea Oy:ssa sisällöntuotannon vetäjänä. Tuolloin sisällöntuottajan työtehtäviin kuului kaikki videoiden tekemiseen liittyvä: kuvaus, valaistus, äänitys, editointi ja projektinhallinta. Viikkorutiineihin kuului myös mainosten määrittelytöitä. Kauppiaiden Komedia Oy oli K-kauppiaiden perustama yritys, jolle Proidea tuotti K-kauppojen mainosmateriaalia.  

Vuonna 2005 siirryin tuotannosta myynnin tehtäviin. 2007 Proidean myymälänäyttöjen liiketoiminta myytiin ensin Popcom Oy:lle ja vuonna 2008 meistä tuli yrityskauppojen myötä osa ZetaDisplayta. Pitkä tarina, mutta olen siis ollut alalla ja ZetaDisplaylla niin kauan kuin ala ja yritys ovat olleet olemassa. Saman matkan ovat kulkeneet muutama muukin nykyisistä työtovereistani. 

Miten ala on muuttunut vuosien aikana? 

Myymälänäyttöjen ja Digital Signagen toimiala on muuttunut valtavasti. Se on kyllä sanottava, etten olisi vuosituhannen alussa uskonut, että alasta tulisi näin valtava, globaalisti ajateltuna miljardien eurojen business.  

Näyttöpinnoissa tapahtui suuri muutos, kun litteät tv-näytöt tulivat markkinoille noin vuonna 2004. Sen jälkeen näyttöjen koot ovat kasvaneet ja seuraava uudistusaalto, eli LED-seinänäytöt ovat hyvää vauhtia tulossa markkinoille. Tällä hetkellä asiakkailla on käytössä eniten 55- ja 65-tuumaisia näyttöjä. Sisällöntuotannon osalta muutos on ollut valtava, koska työkalut ja osaaminen ovat kehittyneet. Nykyään kuvamuokkauksilla saadaan vaikka tiikeri hyppäämään seinästä, vaikka kuva oikeasti olisikin litteällä näytöllä.  

Tänä päivänä dataa on saatavilla valtavasti. Rajapintojen ja automaatioratkaisujen avulla saatavilla olevaa dataa voidaan hyödyntää todella monipuolisesti. Aikoinaan myymälänäytöt ovat olleet vain kuvien, videoiden sekä txt-tv-grafiikan esittämistä, mutta nykyinen teknologia mahdollistaa uudenaikaisen informatiivisen asiakaskokemuksen luomisen ja kehittämisen.  

Jo vuosia näyttötoimituksemme ovat ns. konseptitoimituksia, joiden avulla toimipaikan eri viestintävyöhykkeillä katetaan digitaalisin näyttöpinnoin monipuolisesti viestintä asiakkaiden näkemäalueilla. Nämä toimitukset kuuluvat pääosin nykyiseen toimenkuvaani. 

Miten asiakastyö on vuosien aikana muuttunut? 

Olen saanut kulkea monien asiakkaidemme kanssa yhdessä alusta asti. Vuosien aikana olemme voineet yhdessä kehittää näyttöratkaisuja ja niiden sisältöjä. Alan messuilta sekä useilta toimittajilta olen saanut tuoreimmat uutuudet ja ideat, joiden toteutusta olen voinut asiakkaille ehdottaa.  

Kaksipuoleiset pystynäytöt olivat aikoinaan sellainen uutuus, jota jouduin hetken aikaa ajamaan sisään. Nyt nämä todella kätevät ratkaisut ovat useammallakin asiakkaalla käytössä. Kaksi itsenäisenä näyttöpintana toimivaa näyttöä antaa monipuolisia käyttömahdollisuuksia. Liiketilan ikkunaan sijoitetuilla näytöillä voidaan näyttää eri viestiä ulos kuin sisälle. Sisäpuolen näyttöpinta voidaan myös sulkea kokonaan, kun liiketila on suljettu.  

Asiakkaiden tietoisuus on vuosien aikana kasvanut ja moni osaa jo pyytää erilaisia ratkaisuja. Vaikka asiakastyö on monilta osin siirtynyt sähköposteihin, Teamsiin ja puhelimeen, on minun hyvä asiantuntijana käydä paikan päällä auttamassa oikean näyttökoon sekä sijoittelun ja kiinnitysratkaisujen valinnassa. Näin toteutamme aikaa kestäviä ratkaisuja. 

Mikä työssäsi on parasta ja mitkä ovat vahvuutesi? 

Työpäivät ovat aina erilaisia ja olen vuosien aikana saanut oppia paljon uutta. Asiakkaiden kanssa työskentely ja positiivinen asiakaspalaute tuntuu tietysti hyvältä. Meillä on Zetalla loistava tiimi, jossa kaikki tukevat toisiaan ylä- ja alamäissä.  

On ollut hienoa seurata uusien, alan tulevien asiantuntijoiden kehitystä. Olen saanut toimia heille mentorina ja auttaa alkuun uralla. Nämä nuoret ovat paljon suoraviivaisempia kuin minä. Takerrun helposti yksityiskohtiin, mutta pyrin ottamaan mallia nuoremmilta kollegoilta.  

Vuodet ovat tuoneet kokemusta ja olen nähnyt alan kehityksen. Asiakassuhteiden kehittäminen ja molemmin puolinen luottamus on kaiken a ja o. Tekniikan ja mekaniikan tuntemuksesta on ollut valtavasti apua sekä siitä ikuisesta innokkuudesta ja halusta oppia uutta.  

Millaisin mielin katselet tulevaisuuteen? 

Nykyisiin kehysten sisällä oleviin näyttöpintoihin ei ole luvassa mitään mullistavaa. Uskon, että muuttuva maailma, ostokäyttäytymisen muutokset sekä tekniset ja sisällölliset innovaatiot tulevat tuomaan uusia wau-efektejä silmillemme. En ihmettelisi, jos vielä tällä vuosikymmenellä on saatavana Digital Signage -näyttöpintaa rullatavarana (LED-filmi). 

Suomessa näyttöpinnat on totuttu näkemään vain tv-ruudun mallisina 16:9 suorakaiteisina muotoina. Maailmalla on kuitenkin käytössä mm. kuutioita ja jopa pyöreitä muotoja. 3D-animaatiot tulevat lisäksi mahdollistamaan todella mielenkiintoisia esityksiä. Toivoisinkin näkeväni tulevaisuudessa sisällöissä enemmän leikkimielisyyttä ja huumoria.  

Oma tulevaisuuden tavoitteeni on päästä toteuttamaan asiakkaalle näyttävä LED-näyttöseinäratkaisu.  

Miten vietät vapaa-aikasi? 

AV-laitteet ovat vieneet sydämeni ja minulla onkin ihan kiva kokoelma 60- ja 70-luvun vintage- äänentoistolaitteita. Olen nyt voinut hankkia stereolaitteita, joista olen teininä haaveillut. Kuuntelen paljon musiikkia ja mieluiten vinyylilevyiltä. Meillä on kotikaupungissani sellainen yhdeksän hengen Vanhat Vinyylit -klubi, jossa kokoonnumme muutaman kerran vuodessa yhdessä kuuntelemaan vanhoja LP-levyjä.  

Puolison kanssa tykkäämme liikkua luonnossa ja seuramiehenä kuljen mukana sienimetsällä.