Katsaus retailin tulevaisuuteen

Aloittaessani alkuvuodesta ZetaDisplaylla odotin innokkaana pääsyä EuroShop-messuille. Tämä maailman suurin retail-alan tapahtuma on aina ollut minulle kuin käynti huvipuistossa, koska siellä saa varmasti pään pyörälle uusista ideoista ja innovaatioista.  

Pääsin kuin pääsinkin helmikuussa messuille, mutta korona laittoi kevään prioriteetit uusiksi ja trendien esiin nostaminen jäi kaikkein tärkeimmän eli teidän asiakkaiden auttamisen jalkoihin.  

Tässäpä siis pienellä koronaviiveellä höystettynä ajatuksiani vähittäiskaupan tulevaisuudesta. Toivon, että saatte tästä ajatuksia ja apua, kun mietitte toimintojenne kehittämistä ja investointeja tulevaan.  

  1. Digitaalisia ratkaisuja käytetään entistä enemmän operatiivisten toimintojen sujuvoittamiseen 

Näyttöratkaisujen osalta tämä tarkoittaa esimerkiksi saumatonta yhteyttä kaupan toiminnanohjausjärjestelmän ja visuaalisen sisällön välillä. Näyttöjen sisältö voi reagoida automaatioiden ja rajapintojen avulla kaupassa tapahtuvaan liikkeeseen, kävijämääriin, asiakassegmentteihin, säätilaan – vain taivas on rajana. Visuaalisen sisällön lisäksi myymälän interaktiivisuutta voidaan kasvattaa ääniohjauksen avulla.  

  1. Myymälän staattisuus on historiaa 

Myymäläpohjan tulee elää ja muuttua tarpeen mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esillepanoyksiköiden tulee olla helposti muokattavia ja siirrettäviä. Tuote- ja hintaviestinnän ratkaisujen tulee tukea tätä trendiä tuotteistuksen nopean vaihdon helpottamiseksi.  

  1. Älykkäät näytöt vs. henkilökohtainen palvelu 

Näyttöjen älykkyyttä voidaan kehittää keräämällä dataa asiakkaiden käyttäytymisestä myymälässä. Parhaimmillaan digitaalisilla näyttöpinnoilla voidaan tehdä asiakkaille ostosuosituksia insightin pohjalta. On tärkeä tunnistaa, mihin kaupan toimintoihin voidaan hyödyntää automaatioiden ja keinoälyn suomaa tehokkuutta, ja  

missä panostetaan henkilökohtaiseen palveluun. 

  1. Verkkokauppakeräilyn helpottaminen 

Korona-aika on vauhdittanut ruuan verkkokaupan kasvua. Erityisesti elektronisia hintalappuja voidaan hyödyntää myös verkkokauppakeräilyn tehostamisessa. Hyvin suunnittelut hintanäyttöratkaisut nopeuttavat tuotteiden löytymistä hyllystä ja näitä voidaan käyttää apuna myös hyllytys- ja keräilytyössä. 

  1. Vastuullisuus 

Vastuullinen toiminta on hengissä säilymisen elinehto vähittäiskaupalle. Vastuullisesta toiminnasta ja tuotteista on tärkeää viestiä myös kuluttajille. Digitaalisten ja automatisoitujen viestisisältöjen avulla tuotteen vastuullisuus- ja alkuperätietoja on helppo tuoda kuluttajien näkyville tuotetietokannasta.  

Annukka Pokki 
Kirjoittaja on ZetaDisplay Suomen kaupallinen johtaja