”Kun suunnittelu ja pohjatyöt tehdään hyvin, on Digital Signagen käyttöönotto todella helppoa”

Kylpyhuoneisiin ja lattiapinnoitteisiin erikoistunut Laattapiste vei kesällä 2021 läpi mittavan Digital Signage -projektin, kun yrityksen kaikkien myymälöiden asiakasviestintä digitalisoitiin yhteistyössä ZetaDisplayn kanssa.

Projektia edelsi jo aikaisemmin toteutettu laajempi digitalisaatiohanke, jonka yhteydessä 30 000 kylpyhuonetuotteen kuvat ja tiedot oli viety keskitettyyn tuotetiedon hallintajärjestelmään, joka kulkee yrityksessä nimeltä PIM.

”Ennen digitalisaatiohanketta meillä oli monenlaisia haasteita tuotetiedon hallinnan kanssa. Tieto asui lähinnä tuotepäälliköiden päässä eikä sitä saatu tehokkaasti välitettyä henkilöstöllemme eikä asiakkaillemme. Kun pohjatyöt tehtiin jo PIM-järjestelmän käyttöönoton yhteydessä kunnolla, oli Digital Signagen käyttöönotto meille todella helppoa”, kertoo Laattapisteen Chief Digital Officer Joonas Tammisto.

PIM eli Product Information Management -järjestelmä toimii Laattapisteessä keskitettynä tuotetiedon hallintajärjestelmänä, josta tieto ja kuvat ”uivat” yrityksen haluamiin kanaviin informaatiota hakevien rajapintojen avulla. Tällaisia kanavia ovat muun muassa verkkosivut ja verkkokauppa, 3D-suunnitteluohjelma, tuotannon- ja toiminnanohjausjärjestelmät ja nyt myös Digital Signage -järjestelmä.

”Digital Signage -järjestelmän integroiminen keskitettyyn tuotetiedonhallintajärjestelmäämme tehostaa markkinointitiimimme työtä valtavasti. Jos esimerkiksi haluamme lanseerata tuotekampanjan, saamme sen käyntiin erittäin nopealla aikataululla, sillä rajapinta muodostaa kampanjassa tarvittavat mallipohjat automaattisesti. Lisäksi jos esimerkiksi alennusprosenttia halutaan muuttaa kesken kampanjan, tieto päivittyy kaikkien myymälöidemme näyttöihin käytännössä yhdellä napin painalluksella”, jatkaa Tammisto.

Laattapisteessä panostetaan digitalisaatioon ja yritys tunnetaankin oman alansa edelläkävijänä. Käyttöliittymä- ja integraatioasioita on mietitty vuosien varrella paljon ja näin tehtiin myös Digital Signage -projektissa.

”Kaiken kaikkiaan projekti oli meille todella kivuton, mikä on IT-puolella harvinaista. Mikään pelkotiloistamme ei toteutunut ja huolellisen suunnittelun ja dokumentaation ansiosta mallipohjat ja rajapinnat toteutettiin äärimmäisen nopealla aikataululla”, kertoo Tammisto.