ZetaDisplayn Lahden toimistolta löytyy yksi Suomen parhaista sisältötiimeistä. Content-tiimin huippuasiantuntijamme ovat erikoistuneet suunnittelemaan ja toteuttamaan sisältöjä erikokoisille näyttöpinnoille. Sisältötiimin taitavissa käsissä syntyy animoituja sisältöjä, stillkuvia, videotuotantoa sekä graafista suunnittelua.
Tekniikan ja luovuuden liitto
Keitä nämä sisältösuunnittelun asiantuntijat ovat? Mitä taitoja tarvitaan työssä menestymiseen? Yksi asia ainakin yhdistää tiimiläisiä: rakkaus tekniikan ja luovuuden liittoon. Tekniikka asettaa rajat, ja ne on tässä työssä tunnettava hyvin. Niiden raamien sisällä luovuus puolestaan saa kukkia. Käyttötapoja näyttöpinnoille on lukemattomia, ja mahdollisuudet käyttötarkoituksille ja toteutuksille ovat vain tekijän luovuudesta ja mielikuvituksesta kiinni – sitä sisältötiimillämme riittää.
Mari Laaksonen, Digital Content Designer, on ollut graafisena suunnittelijana eri yritysten markkinointiosastoilla. Nettisivuprojektien kautta hän innostui visuaalisen suunnittelun lisäksi myös teknisestä puolesta. Mari opiskeli 3D-taitoja, animointia, palvelumuotoilua ja valmistui mediatekniikan insinööriksi.
”Animointi on minun juttuni. On mielekästä luoda liikkeen avulla toimivia kokonaisuuksia. Lisäksi animoinnin rinnalla graafinen suunnittelu virkistää mukavasti työpäivää”, Mari iloitsee.
Niko Harju, Digital Content Designer, on koko elämänsä videokuvannut, editoinut ja fanittanut elokuvia. Hänelle työ on myös harrastus.
”On kivaa kun voi tehdä sekä pienempiä projekteja, joissa saa vapaat kädet että isoja ketjuasiakkaita, joissa noudatetaan tarkkoja ohjeistuksia”, Niko kertoo työn vaihtelevuudesta.
Harri Jaanu, Template Designer, on koodari, jolla on todella mittava kokemus alalta.
”Työn monipuolisuus viehättää minua. Pidän erityisesti haastavista projekteista, joissa on jokin älyllinen pähkinä purtavana”, Harri kertoo.
Pekka Pasanen, Head of Content, team lead pitää tiimin esihenkilönä pyörät pyörimässä. Siinä auttaa hänen taustansa palvelutoimen johtamisesta ja kaupan alalta. Pekka ratkoo ongelmat ennen kuin ne ehtivät ilmaantua.
”Työssämme on taikaa, pistämme hetkessä vaikka joulupukin tanssahtelemaan lentokentän isoille näytöille”, Pekka kuvailee.
Vinkit sisältösuunnittelun saloihin
Content-tiimimme luo Digital Signage -sisältöjä aina ideasta toteutukseen. Tiimin toteutuksiin voi törmätä isoilla areenoilla ja pienemmissä paikoissa, messukeskuksista ravintoloihin. Asiakkaina on monen kokoisia yrityksiä kotimaisista pk-yrityksistä kansainvälisiin suuryrityksiin. Kokenut tiimimme tietää mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tässä muutamia vinkkejä mitä suunnittelijoille on tarttunut matkan varrella:
- Näyttö ansaitsee oman sisältösuunnittelun
Suunnittelemme sisällöt nimenomaan juuri näyttöjä varten eli emme käytä esimerkiksi printti-ilmoituksen materiaalia näytöllä sellaisenaan. Digitaalisen suunnittelun tietotaidollamme osaamme tehdä juuri oikeanlaiset sisällöt oikeaan paikkaan ja hetkeen. Meillä on tutkimustietoa ja dataa, joita osaamme kokemuksemme avulla soveltaa niin, että asiakkaamme tavoitteet saavutetaan.
- Kiteytä: viesti välittyy sekunneissa
Kiteyttäminen ja tiivistäminen on meille tärkeä taito. Näytöillä esitettävän sisällön on oltava selkää ja luettavissa sekunneissa. Osaamme suunnitella sisällöt niin, että se saa kiinnitettyä katsojan huomion ja ohjattua hänen käytöstään asiakkaamme tavoitteiden mukaisesti.
- Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
Suunnittelijamme näkevät kuvalla monenlaisia tehtäviä. Se voi sisältää kerroksellisia viestejä ja mielikuvia. Kuvien käyttö on hyödyllistä, sillä ne herättävät mielenkiintoa. Kuva ei myöskään ole riippuvainen kielestä. Osaamme korostaa kuvan avulla tekstin vaikutusta ja täydentää aihetta.
Musta ruutu vai briljantti sisältö?
Luomme myös uusia kokonaisia visukonsepteja logoineen, fontteineen ja väreineen. Harvalta asiakkaalta löytyy omasta takaa taitavia animoijia tai kuvankäsittelijöitä. Meiltä löytyy, joten asiakkaan ei tarvitse etsiä muita yhteistyökumppaneita. Toisaalta meiltä saa tarvittaessa pienemmänkin mainospaketin, esimerkiksi animoimme olemassa olevasta printtimateriaalista videon. Meille on tärkeintä, että ruudut eivät jää mustiksi, vaan sisältö saa ne eloon ja tekee toivotun vaikutuksen katsojaan.
”Esimerkiksi Suomen suurimmalle tapahtumapaikalle Messukeskukselle teemme sisältöjä noin sataan näyttöön, jotka on sijoitettu ympäri Messukeskusta. Niiden avulla ohjataan suuriakin massoja liikkumaan niin, että jokainen kävijä löytää etsimänsä. Messukeskuksen yhteistyökumppanina teemme tarvittaessa sisällöt myös jokaiselle näytteilleasettajalle ko. yritysten omien tarpeiden mukaisesti”, Mari kertoo.
Näyttöjen lisäksi toimintaamme kuuluvat kiinteästi sovellukset ja ohjelmistot, joilla hallinnoidaan näyttöjen sisältöjä. Julkaisujärjestelmiin voidaan ohjelmoida muokattavia sisältöpohjia.
”Esimerkiksi ravintoloille suunnittelemme hinnastoja, sisäiseen viestintään HR-viestejä ja päivittäistavarakauppoihin tarjousmainontaa. Asiakkaan tarpeen mukaan sisällöt suunnitellaan joko ihan alusta saakka tai olemassa olevan graafisen ohjeiston tai brändi-ilmeen mukaisesti”, Pekka sanoo.
Näyttävää, dynaamista ja reaaliaikaista
Sisällönsuunnittelu ja koodaus näyttöihin on jatkuvassa muutoksessa. Nyt, kun kaikki tapahtuu digitaalisesti, tuntuu oudolta, että ennen VHS-kasetteja läheteltiin asiakkaille postitse. Sisällönsuunnittelijat elävätkin nyt jo tulevaisuuden ratkaisujen parissa.
” Nykyisin näyttöjen sisällöt ovat yhä useammin täysin reaaliaikaisia. Näytöt voivat olla yhteydessä asiakkaan erilaisiin rajapintoihin, mikä vähentää asiakkaan työtä esimerkiksi hintojen päivityksessä. Älykkäät ratkaisut mahdollistavat myös loppuasiakkaiden paremman palvelun. Näytöltä voi esimerkiksi nähdä miten paljon vapaata parkkitilaa on paikotushallissa. Näytöillä olevat tarjoukset voivat muuttua varastotilanteen tai vaikkapa säätilanteen mukaan. Sisältöön upotetuilla QR-koodeilla katsoja pääsee suoraan syvemmän tiedon pariin. Vieläkin isommat näyttöpinnat tulevat lisääntymään. Se taas mahdollistaa entistä näyttävämpiä ja rohkeampia sisältöjä, jotka takuuvarmasti herättävät katsojan huomion”, Harri ennustaa tulevaa innostuneena.