”Edelläkävijöillä on käytössä yksi mediapankki, josta markkinoinnin sisältöjä julkaistaan automaation keinoin.”
markkinoinnin tekijä käyttää ison siivun työajastaan saadakseen markkinoinnin sisällöt päivittymään kaikissa viestintäkanavissa samanaikaisesti. Mitä isommasta yrityksestä on kysymys, sitä enemmän syntyy myös skaalautuvuushaasteita, kun viestintä- ja markkinointimateriaaleja tuotetaan usean ihmisen toimesta eri puolilla organisaatiota.
Kuinka kaukana olemme sellaisesta tilanteesta, että viestinnän ja markkinoinnin sisällöt voisi päivittää vain yhteen paikkaan, josta ne löytäisivät automaattisesti tiensä eri kanaviin?
”No itse asiassa emme ole tästä lainkaan kaukana. Nykyteknologian avulla on täysin mahdollista, että sisältöä päivitetään vain yhteen paikkaan, joka voi yrityksessä olla vaikka Facebook, Excel tai jokin muu yrityksen käytössä oleva ohjelmisto – kuten esimerkiksi verkkokauppa. Sieltä sisältö ohjataan integraatioiden avulla suoraan mainos- tai infonäytöille”, kertoo ZetaDisplay Finlandin teknologiapäällikkö Aapo Koro.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että perinteinen tapa, jossa sisältö ensin luodaan ja ajastetaan sitten manuaalisesti näkymään näytöille haluttuna ajankohtana, on jäämässä taka-alalle. Tilalle tulee eri järjestelmien välinen kommunikaatio, jonka ansiosta digitaaliset näytöt saavat sisältönsä toisesta järjestelmästä automaattisesti.
Koro antaa lisää esimerkkejä integraatioiden tuomista mahdollisuuksista:
- Tuotteen hinta päivitetään ainoastaan kassajärjestelmään, josta se siirtyy automaattisesti digitaalisille näytöille. Samaan tapaan näytöille voidaan automatisoida esimerkiksi julkisen liikenteen aikataulut, ravintolan ruokalistat, uutissyötteet, säätiedot sekä kellot ja erilaiset laskurit.
- Tuotantotoimintaa harjoittavan yrityksen työturvallisuusdata automatisoidaan näkymään digitaalisilla näytöillä työntekijöiden taukotiloissa.
- Toimistoissa intranetit vaihtuvat digitaalisiin näyttöihin. Halutut sisällöt välitetään työntekijöille taukotiloissa sen sijaan, että niitä pitäisi itse etsiä intranetistä.
Integraatioiden mukanaan tuomat hyödyt ovat merkittävät. Selvää on myös se, että markkinoijan työ tehostuu, kun manuaalinen päivitystyö ja eri kanavien välinen säätö jää päivittäisestä työstä pois.
Koro antaa loppuun vielä esimerkin yritysmaailman edelläkävijyydestä:
”Isoissa yrityksissä on usein käytössä mediapankki, jossa kaikki markkinointimateriaalit ”asuvat”. Digital Signage -kampanjanhallinta voidaan integroida samaan järjestelmään, jolloin näytöistä tulee entistä luontevampi osa yrityksen kanavavalikoimaa. Tämän jälkeen voidaan pelkkien tagien avulla määrittää, milloin kampanjamateriaali lähtee pyörimään mainosnäytöillä ja kuinka kauan se siellä pyörii. Näytöt keräävät myös arvokasta dataa siitä, paljonko kampanjaa on katsottu esimerkiksi kivijalan ikkunan ulkopuolella”, summaa Koro.
Kiinnostuitko integraatioiden mukaan tuomista mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä myyntiimme, niin kerromme mielellämme lisää!