VIISI VÄHITTÄISKAUPAN DIGITAL SIGNAGE -TRENDIÄ VUONNA 2021

Digital Signage -alan odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti seuraavien neljän vuoden aikana. AVIXA 2020:n laatiman trendiraportin* mukaan Digital Signage on yksi nopeimmin yleistyvistä audiovisuaalisen alan ratkaisuista, jonka ennustetaan kasvavan yli 38 % vuoteen 2025 mennessä.

Tämä johtuu suurelta osin myymälöiden sisäisen ja kodin ulkopuolisen viestinnän kasvavasta kysynnästä. Erityisesti ratkaisuja kaivataan terveys- ja turvallisuussäännösten viestimiseen.

Valoisaa tulevaisuutta odottaessamme ZetaDisplay Hollannin myynti- ja markkinointijohtaja Rene de Jong kertoo omat ennusteensa ​​vähittäiskaupan huipputeknologian trendeistä, joiden avulla voit erottautua kilpailijoistasi vuonna 2021:

NÄYTEIKKUNAT MUUTTUVAT DIGITAALISIKSI

Nyt kannattaa viimeistään alkaa panostaa siihen, miten ohikulkijoiden huomio kiinnitetään ja miten heidät saadaan tulemaan sisään liikkeeseen näyteikkunasuunnittelun avulla. Olemme seuranneet tätä suuntausta useita vuosia ja nähneet ensin siirtymän julisteista digitaalisiin näyttöihin. Nyt on interaktiivisten näyttöjen vuoro.

Interaktiiviset näytöt voivat reagoida esimerkiksi ihmisten eleisiin tai liikkeisiin ja tarjota ohikulkijoille sisältöä niiden mukaisesti. Ikkunanäyttöihin voidaan yhdistää myös toinen laite, kuten esimerkiksi matkapuhelin. Näin voidaan hyödyntää lisätyn todellisuuden keinoja (Augmented Reality, AR), joiden avulla tuotteet ”herätetään henkiin” tai aloitetaan vaikka interaktiivinen ja kilpailullinen peli ohikulkijan kanssa.

NÄKYVÄÄN VALOON POHJAUTUVA TIEDONSIIRTO KASVAA

Näkyvään valoon pohjautuvat tiedonsiirteknologiat (Visible Light Communications, VLC) tuovat GPS:n sisälle myymälöihin, joissa sen avulla voidaan luoda saumaton ostokokemus yhdistämällä se Digital Signage -alustoihin ja myymäläopasteisiin.

Ihmisten ostotottumukset ovat muuttuneet Covid19 -pandemian aikana paljon. Katselemiseen käytetty aika on vähentynyt, koska haluamme löytää tarvitsemamme tuotteet nopeasti ja poistua sitten liikkeestä. VLC:n avulla voimme helpottaa tätä kokemusta integroimalla Digital Signage -opasteet ja matkapuhelimet toisiinsa, jolloin voimme korostaa asiakkaallemme nopeinta polkua myymälän läpi hänen ostoslistallaan oleviin kohteisiin. Opasteiden avulla voidaan myös tuoda esiin eniten myytyjä tuotteita ja markkinoida erilaisia tuoteyhdistelmiä.

VERKKOKAUPPA SISÄÄN KIVIJALKALIIKKEESEEN

Vuosi 2020 on pakottanut koko maailman tekemään ostoksiaan pääasiallisesti verkkokauppojen kautta, ja tämä suuntaus tulee mitä todennäköisimmin jatkumaan. Tulemme näkemään yhä enemmän shop-in-shop -konsepteja, joissa Digital Signagen avulla lisätään sellaisten ylellisyysbrändien näkyvyyttä, joihin asiakkaat ovat jo tutustuneet verkossa ja joihin heidän on helppo myymälässä tarttua.

Lisäksi tulemme näkemään sovelluksia, jotka mahdollistavat yhtenäisen ostopolun alkamisen kotona ja takaavat sen jatkumisen myymälässä ja vielä sen jälkeenkin, kun asiakas on jo poistunut myymälästä. Tällainen kokemus luo vankan alustan toistuville ostoille ja asiakasuskollisuudelle.

Kun integraatio Beacon-teknologian kanssa lisääntyy, Digital Signage -viestejä voidaan räätälöidä myös silloin, kun asiakas on sisällä liikkeessä ja liikkuu digitaalisen näytön lähellä. Tämä teknologia auttaa asiakasta suuntaamaan kohti tuotteita, joita he ovat jo katsoneet verkossa.

KLIKKAA, KERÄÄ JA RÄÄTÄLÖI

Näiden alustojen suosio on kasvanut valtavasti vuonna 2020, kun ihmiset tilaavat tuotteita verkosta ja noutavat ne sitten kätevästi lähellään sijaitsevista noutolokeroista.

Esimerkiksi laadukkaat ylellisyyskulutustavarat, joiden kysyntä on kasvussa ja jotka on perinteisesti ostettu suoraan kivijalkaliikkeistä, hankitaan yhä useammin tällä menetelmällä. Brändien omistajilla onkin nyt loistava tilaisuus hyödyntää tätä ilmiötä sijoittamalla noutolokerot lähelle myymäläänsä. Asiakkaat voivat tehdä ostoksensa verkossa, minkä jälkeen heitä kehotetaan digitaalisten opasteiden avulla myymälään tutustumaan lisäpalveluihin tai tuomaan esimerkiksi korun tai kellon ranneke pienennettäväksi.

Kun tämä vielä yhdistetään kasvojentunnistusalustoihin, tarkoittaa se sitä, että asiakkaita voidaan tervehtiä henkilökohtaisesti heidän saapuessaan myymälään. Henkilökunta myös tietää jo valmiiksi, mikä tuote asiakkaalla on ja mitä lisäpalveluita hän mahdollisesti etsii ja tarvitsee. Kaikki tämä lisää ylellisyyden tunnetta ja kääntää kokemuksen todelliseksi shoppailuelämykseksi.

PERSONOITU ASIAKASKOKEMUS LISÄÄNTYY

Jos pystyt tarjoamaan personoidun ostokokemuksen kiireisessä vähittäiskaupan ympäristössä, vaikuttaa se merkittävästi asiakasuskollisuuteen sekä asiakkaidesi tekemien hankintojen määrään. Yhteys applikaatioihin, Beacon-teknologia, lisätyn todellisuuden kokemukset, VLC ja erilaiset tunnistustavat, kuten kasvojentunnistus, vielä lisäävät tätä asiakaskokemusta. Asiakkaasi kokevat, että sinä brändin omistajana arvostat heitä ja tiedät, mitä he todella tarvitsevat.

Myös pienemmät näytöt sähköiset hintanäytöt tarjoavat erinomaisen alustan luoville kampanjaviesteille, joita voidaan muokata asiakkaallesi reaaliajassa esimerkiksi muuttuvien markkinaolosuhteiden, ajan tai päivän tai ostajan kanta-asiakasohjelmien mukaisesti.

*AVIXA 2020: AV Industry Outlook and Trends Analysis (IOTA)