Kohdenna viesti oikein analytiikan avulla

Maailma on pullollaan tietoa. On big dataa, on hiljaista tietoa, on perstuntumaa, on raportteja, on vaikka mitä. Ja sitä on paljon.

Kuinka tehokkaasti teillä on tieto käytössä, kun pohditte seuraavia kauppapaikka- ja ravintolamarkkinoinnin toimenpiteitä? Perustuuko alkaneen viikon kampanja vain taannoin päätetyn tavarapelin mukaiseen suunnitelmaan? Eli tällä viikolla on tarjouksessa tämä ja tämä tuote, piste. Vai kohdennetaanko markkinointi kulloisenkin ajankohdan tyypillisimmälle ostajalle ja huomioidaanko muut kunkin tuotteen myyntiin vaikuttavat tekijät?

Digitaalinen kauppapaikkamainonta, eli Digital Signage on perinteiseen painettuun kampanjointiin nähden erilaista jo siksi, että näytöillä ei ole koko ajan samainen juliste aamusta iltaan. Siinä voi aina olla asiakaskunnan, säätilan ja muiden tekijöiden summana paras mahdollinen sisältö, joka ohjaa myyntiä.

Jos kauppapaikassa on arkiaamuisin pääsääntöisesti vaikkapa eläkeläisiä, on tehokasta kohdentaa näyttöjen sisältö aamuisin vastaamaan juuri tämän kohderyhmän tarpeita. Se todennäköisesti eroaa viikon yleiskampanjasta. Vastaavasti perjantai-iltapäivisin, näyttöjen sisällöt kannattaa valjastaa vastaamaan viikonloppuostajan hieman hövelimpää ostokäyttäytymistä.

Analytiikkaa tarvitaan tähänkin, jotta tiedetään mitä tuotteita kukin asiakastyyppi ostaa ja minkälainen on kunkin ajankohdan ja viikonpäivän tyypillinen asiakas. Perstuntumalla pääsee jo pitkälle mutta hieman sekin vaatii pohdintaa ja suunnittelua.

Tätä me ZetaDisplayllä tehdään palveluna yhä useammalle asiakkaallemme ja tulokset ovat todella rohkaisevia. Me puhumme taktisesta sisällöntuotannosta. Sen ainoa tarkoitus on maksimoida kassakoneen kilinä tai joku muu määre, jolla vaikuttavuutta mitataan.

Kohdenna mainos palkkapäiviin

Ekonometria on tilastotieteen menetelmien soveltamista taloudellisten ilmiöiden tutkimiseen. Mutta ekonometriaa on myös maalaisjärjen käyttäminen siihen mitkä asiat vaikuttavat ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Miksi tiettyinä päivinä ostetaan hieman kalliimpaa kuin muina päivinä? Miksi tiettynä päivänä perustuotteet liikkuvat ja toisena taas premium-tuotteet?

Yleisesti hyväksytty tosiasiahan on, että me jokainen käyttäydymme eri tavalla jos lompakossa on kärpänen tai vaihtoehtoisesti riihikuivaa. Info- ja mainosnäytöt ovat erinomainen väline hyödyntää niinkin arkiset asiat kuin eläkkeenmaksu-ja palkkapäivät osana taktista mainontaa. Miksi ei ohjattaisi kuluttajaa hieman parempi katteisten hyödykkeiden äärelle silloin, kun tiedetään ajan olevan siihen otollinen?

Säätila

Säästä puhutaan, säätä manataan ja säätä ennustetaan.

Ja uskokaa tai älkää, se on samalla yksi hyödyntämättömistä luonnonvaroista koko mainonnan saralla.

Kuuma juoma kylmällä,  jäätelö helteellä, autopesu kuivalla, pyyhkijänsulat märällä kelillä ja niin edelleen.  Maailma on täynnä tuotteita, joiden menekkiin vaikuttaa sää. Ja maailma täyttyy digitaalisista info- ja mainosnäyttöratkaisuista, joilla tähän voidaan reagoida.

Meidän ratkaisullamme sää ei ole enää ongelma. Meidän palvelussamme mainokset voidaan ajastaa ehdollisesti. Eli jotain mainosta näytetään tietyllä viikon vain jos ulkona sataa tai vain niinä tunteina jolloin on yli 15 astetta lämmintä. Järjestelmä hoitaa lopun automaattisesti ja on mainonnan taktista kohdentamista parhaimmillaan.

Kilpailijoiden toimenpiteet

Naapurissa pidetään hulabaloo-karkelot. Tuli hieman puskista, ei ehdi enää painattaa mitään vastavetoa. Mutta digitaalisesti ehtii, vaikka heti.

Yksi ohjelmistomme keskeisiä ominaisuuksia ovat mainospohjat. Ne ovat meillä tehtyjä, asiakkaan näköisiä valmiita pohjia, joihin tekstin ja kuvien liittäminen käy muutamassa sekunnissa ja sitten vaan nappia painaen uusi viesti näytöille.

Mikä vaikuttaa teidän asiakkaiden myyntikäyttäytymiseen?

Tutkitaan yhdessä, tehdään analyysi ja mietitään miten yrityksesi kassakoneet saisi kilisemään vieläkin enemmän. Me jeesataan näissä asioissa mieluusti.

Ota yhteyttä!

Terveisin,

Manu