Silloin verkon yli, lähes reaaliajassa, päivittyvä mainonta oli vain kauaskatsoinen
unelma, mutta jo toki saavutettavissa. Maailma ei vain ollut siihen vielä valmis.
Verkkoyhteydet olivat hitaita ja epäluotettavia eikä monikaan ei ollut valmis satsaamaan
”vain niihin mainosruutuihin”, luotettiin perinteiseen printtimediaan.
Murros tapahtui langattomien tietoliikenneyhteyksien yleistyttyä, joiden kanssa oli huomattavasti helpompaa markkinoida näyttävien digital signage -ratkaisujen tuomia hyötyjä. Asiakkaille pystyttiin tarjoamaan juurikin niitä ketteriä keinoja, mitä digitaalinen mainonta parhaillaan tuo
saataville; ei enää kömpelön printtimedian kanssa tappelua, mahdollistaen myöskin liikkuvan kuvan huomioarvon liikkeissä. Langattomien yhteyksien parannuttua myös toteutuksien teknillinen toteutus oli entistä vaivattomampaa, eikä lankavetoja verkkoyhteyksiä varten enää tarvittu.
Tämä oli ennen, mutta missä olemme nyt? Paljon on ehtinyt vuosien varrella tapahtua ja tekniikka on kehittynyt huimaa vauhtia. Enää ei tarvitse vaivata päätään verkkoyhteyksillä, kyllä ne aina hoituvat, langalla tai ilman.
Tätä nykyä digitaalinen mainonta mahdollistaa asiakkaan taustajärjestelmien integroinnin osaksi perinteistä markkinointia, tai yrityksen sisäistä viestintää. Mainosruudun voi valjastaa staattisen mainoskuvan sijaan reagoimaan reaaliajassa vaikkapa varastosaldoihin, tai tiettyyn kellonaikaan vaihtuvaan tarjoukseen. Vain taivas on rajana, toteutus keksitään kyllä.
Erilaiset dynaamiseen dataan perustuvat ja vaihtuvat sisällöt, esimerkiksi säätietojen esitys, tai bussi-aikataulut ovat vain jäävuoren huippu siitä, mitä mainosruuduilla voidaan esittää.
Kassajärjestelmään integroitu ESL, eli Electronic Shelf Label, mahdollistaa perinteisten hinta- lappujen korvaamisen digitaalisilla. Ei enää manuaalista tulostamista ja kaikki muutokset tuotetietoihin ja -hintoihin voidaan hoitaa yhdeltä koneelta mistä vain.
Mutta mihin olemme menossa? Ihmiskunta on matkalla kohti interaktivisempaa yhteiskuntaa ja palautetta on aikaisempaa helpompi antaa. Perinteisesti negatiivista palautetta annetaan helpommin, eli olisiko syy antaa kanava helpompaan positiiviseen palautteeseen? Perinteiset kosketusnäytöt ja kyselykioskit olisivat yksi ratkaisu, mutta ovathan ne jo kovin nähty.
Miten olisi laajennettuun todellisuuteen tai keinoälyyn perustuva ratkaisu?
Muistakaa silti: Näytöt puhukoon puolestaan, mutta sisältö ratkaisee.
Meiltä löytyy sekä näyttöjä, että sisällöntuotantoa. Aloitetaanko?
Jussi Salomäki
System Specialist, ESL & DS