Digital signage -alalla voi. Meidän alalle on perinteisesti ollut kovasti tunkua ja rohkenenkin väittää, että alalla on kymmeniä ellei peräti satoja toimijoita, jotka ovat omien sanojensa mukaan alansa johtavia. Joillain toimijoilla saattaa jopa olla jokunen itse toimitettu referenssikin.
Mitä siis ylipäätään tarkoittaa olla jonkun alan johtava toimija? Onko johtavan toimijan määritelmä se, että yritys itse kertoo olevansa johtava? Vai mahtaako johtavuuden titteliä voida ylipäätään sovittaa itselleen, sen sijaan että sen ansaitsee toimillaan ja teoillaan markkinoiden ja asiakkaiden mielissä?
Vastaus lienee selkeä.
Minusta on suuri ero sillä, onko johtava toimija ”markkinajohtaja” vaiko yritys, joka johtaa markkinaa. Johtavan toimijan termistö on paljolti itse pystytettyä höttöä. Markkinajohtajan tittelin taas voi saavuttaa jollain absoluuttiseen suuruuteen perustuvalla mittarilla, vaikkapa liikevaihtoon tai ketjun kohdemäärään perustuvalla kalkyylilla.
Me oltiin aikojen alussa johtava toimija. Oltiin, kun omasta mielestämme oltiin, eikä muuta ollut kuin kova usko. Sitten saavutimme markkinajohtajan tittelin olemalla suvereenisti Suomen suurin digital signage -alan toimija asiakasmäärällä ja liikevaihdolla mitaten ja taidetaan koronasta huolimatta olla sitä edelleenkin. Tästäkin huolimatta minua yrityksen toimarina ja liiketoiminnan kehityksestä vastaavana kiinnostaa ylivoimaisesti eniten ansaita näkemys asiakkaidemme keskuudessa siitä, että johdamme markkinaa. Että meillä olisi sellaisia ajatuksia ja drivea, jota kannattaa kuunnella, ja voisimme ideoida yhdessä ratkaisuja, jotka tuottavat hyötyjä asiakkaidemme liiketoimintaan.
Rohkenen nimittäin väittää, että pitkässä juoksussa vain markkinoiden johtaminen voi taata keulilla pysymisen. Halu olla se, joka näyttää kehitykselle suunnan. Se on mun tavoite ja uskonpa, että sitä kutsutaan nykyään modernilla termillä ajatusjohtajuus eli thought leadership. Pitäähän kaikki pyörät aika-ajoin keksiä uudestaan.
Mä uskon, että ajastusjohtajia kasvaa ennen kaikkea aidoista ammattilaisista, niistä asiantuntijoista, joilla on tietämystä ja visio niin meidän alasta kuin ymmärrys asiakkaidemme liiketoimintojen kehitystarpeista. Firman tirehtööri tai supliikki myyntihenkilö voivat ehdottomasti olla ajatusjohtajia omilla näkemyksillään siinä missä ne lukuisat eri osastoilla asiakkaidemme eteen ahertavat ja kehitystyötä paiskivat ammattilaiset.
Meidän rapiat 40 hengen asiantuntijaryhmä Suomessa ja lähes 170 hengen ammattilaisjengi konsernin eri maissa omaavat niin valtavan määrän näkemyksiä, ajatuksia ja ideoita, että tuskin maltan odottaa, että pääsemme taas tapaamaan asiakkaitamme, kollegoitamme ja kumppaneitamme ja viemään ajatusta eteenpäin. Ehkä myös johtamaan markkinaa kohti seuraavia digitaalisuuden tasoja.
Let’s beat the corona!
Terveisin,