Lisää myyntiä digitaalisten näyttöjen avulla

Digitaaliset näyttöratkaisut on integroitu olennaiseksi osaksi vähittäiskauppaa monissa myymälöissä. Kilpailu vähittäiskaupassa on kovaa, ja jos siinä haluaa pärjätä, on jatkuvasti pystyttävä parantamaan asiakkaille kohdennettua ja oikein ajoitettua viestintää. Lisäksi on kasvatettava oman brändin tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden joukossa. 
 
Digitaalisia näyttöjä voidaan käyttää hyödyksi monin eri tavoin ja niiden käytön luovuudessa vain taivas on rajana! Oikein käytettynä digitaaliset näytöt korostavat kampanja- ja tarjoustuotteita juuri oikeissa paikoissa. Ne luovat saumattoman asiakaskokemuksen, jossa yhdistyvät sekä fyysinen myymäläkäynti että digitaalinen asiointikokemus. Parhaassa tapauksessa kokonaisuus on sellainen, joka saa asiakkaan viihtymään myymälässä entistä pidempään. 

”Tänä päivänä visuaalisuudesta ja elämyksellisyydestä on tullut entistä tärkeämpi osa asiakaskokemusta. Asiakkaat ovat vaativampia ja he odottavat kokevansa samoja asioita reaalimaailmassa kuin mitä heille tarjoillaan verkossa. Digitaalisten näyttöpintojen avulla verkossa koetut asiat voidaan tuoda kivijalkamyymälän sisälle”, toteaa ZetaDisplayn CMO Robert Bryhn

Mutta kuinka Digital Signage -järjestelmiä hyödynnetään siten, että niiden avulla varmasti saadaan asiakkaiden täysi huomio samalla kun tehostetaan heidän asiointiaan niin, että se näkyy myös myynnin kasvuna? 

Olemme koonneet yhteen parhaat vinkkimme siihen, miten saat parhaan tehon irti Digital Signage -järjestelmästäsi ja kasvatat myyntiäsi sen avulla:

  1. Sijoita digitaaliset näytöt huomioiden asiakkaiden käyttäytyminen ja kulkusuunnat 

    Suurin osa ihmisistä käy ostoksilla ikään kuin heillä olisi autopilotti päällä. Juuri tästä syystä on äärimmäisen tärkeää, että pystymme luomaan mielenkiintoisen ensivaikutelman. Tutkimusten mukaan tehokkainta on sijoittaa näyttö vähintään viiden metrin etäisyydelle ennen kuin asiakas astuu sisään myymälään, esimerkiksi näyteikkunaan. Jos näyttö on sijoitettu heti sisääntulon yhteyteen, asiakas ei kiinnitä siihen yhtä paljon huomiota, eikä hänellä ole aikaa sisäistää näytöllä olevia viestejä. Mitä enemmän tiedät asiakkaittesi käyttäytymisestä myymälässä, sitä helpompaa sinun on tehostaa asiakkaiden kulkusuuntien mukaista viestintää ja tehdä oikea-aikaista tuoteviestintää. Tiesitkö, että asiakkailla on usein tapana kiertää myymälöitä vastapäivään?  Tai että on suurempi todennäköisyys, että he poimivat tavaroita ostoskärryynsä vasemmalla kädellä samalla, kun he työntävät sitä oikealla? 

  2. Helpota suosituimpien tuotteiden löytämistä 

    On paljon helpompaa auttaa asiakkaita löytämään kaikkein suosituimpia tuotteita, kuin yrittää markkinoida heille vaihtoehtoista tuotetta. Tiesitkö, että jopa yksi viidestä asiakkaasta ostaa tuotteen visuaalisen ärsykkeen perusteella? Digitaalisten näyttöjen avulla autetaan kuluttajia löytämään heidän jo etsimiään tuotteita. Myymälän sisällä jokaisen alueen alkuun kannattaa sijoittaa oma näyttö, jossa esitellään uusia ja mielenkiintoisia tuotteita tai kokonaan uusia tuoteperheitä. 

  3. Houkuttele asiakkaita ”kylmille alueille”

    On olemassa joitakin keinoja, joiden avulla asiakas voidaan houkutella myymälän niin sanotuille kylmille alueille. Myymälään kannattaa pyrkiä luomaan alueita, joilla asiakkaat pääsevät liikkumaan vapaasti ja esteettömästi. Tämä on erityisen tärkeää näin koronapandemian jälkeisenä aikana. Usein ”kylmät alueet” koostuvat siirtymäalueista, jotka ovat ehkä vähän huonosti valaistuja tai muuten hieman syrjässä. Tällaisille alueille kannattaa sijoittaa kuluttajien tarvitsemia välttämättömiä päivittäistavaroita, jotka houkuttelevat asiakkaita kyseiselle alueelle. Digitaalisten näyttöjen avulla asiakaskokemusta ja vuorovaikutusta tuotteen ja asiakkaan välillä voidaan parantaa entisestään kohdennettujen ja innostavien tuoteviestien avulla. 

  4. Yhdistä digitaalinen ja fyysinen asiakaskokemus

    Jopa 75 % vähittäiskaupan asiakkaista käyttää sosiaalista mediaa hyödykseen ostoprosessin aikana. Somea hyödynnetään sekä ennen ostoksille lähtöä että myymälässä asioinnin aikana. Kuvien ja videoiden avulla herätetään asiakkaan kiinnostus ja lisätään heidän bränditietoisuuttaan. Hyvin tehtyjen digitaalisten sisältöjen avulla voidaan asiakkaille luoda todellinen wau-efekti. Tutkimusten mukaan digitaalisten näyttöjen avulla asiakkaan huomio saavutetaan neljä kertaa paremmin kuin perinteisten julisteiden avulla. Myymälöissä, joissa on otettu digitaaliset ikkunanäytöt käyttöön, on saavutettu jopa 10 % kasvu asiakasmäärissä. Keskimääräinen aika, jonka asiakas käyttää näytön katsomiseen on vain 2-8 sekuntia joten huomioithan, että viestit ovat helposti ja nopeasti omaksuttavissa.

  5. Tehosta vähittäismyyntipisteitäsi

    On monia tapoja tehostaa vähittäismyyntipisteitä (Point-Of-Sales, POS), ja digitaaliset näytöt ovat osoittautuneet tehokkaimmaksi tavaksi kiinnittää asiakkaan huomio. Kun haluat vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen, on värikkäällä ja animoidulla näytöllä paljon suurempi mahdollisuus herättää asiakkaan kiinnostus kuin pelkällä staattisella kuvalla tai julisteella. Digitaalisten näyttöjen sijoittaminen kassojen läheisyyteen on kiva ja tehokas tapa esitellä tuotteita ja tarjouksia. Mitä kauemmin asiakas viihtyy tekemiesi sisältöjen parissa, sitä helpompi niiden avulla on vaikuttaa positiiviseen ostopäätökseen.

Olemme koonneet Digital Signage -hankintaoppaaseen keskeiset asiat, jotka on hyvä miettiä ja huomioida sähköisiä sisältöjä suunnitellessa. Lataa ilmainen opas käyttöösi.