“Miten lasket arvon henkilöstösi tyytyväisyydelle ja turvallisuudelle?”

427 onnettomuusvapaata päivää tuotannossa

Tämä viesti käytävälle ripustetulla näytöllä on jäänyt elävästi mieleeni 2000-luvun alkupuolelta vieraillessani silloisen työnantajani tuotantoyksikössä Saksassa. Tuohon aikaan tehtaan lounaskanttiinista löytyi vielä oluthanat, ja siksikin noin pitkä rupeama ilman onnettomuuksia oli mielestäni huikea saavutus. Tuolloin en tiennyt digitaalista näyttöratkaisuista juuri mitään – telkkareitahan ne mielestäni olivat tehdassalin seinällä.

Noista ajoista on tultu pitkälle.

Aikanaan tieto syötettiin näytöille manuaalisesti, tuskin koko tehdaskompleksin kattavaa onnettomuustietoa vielä mistään automaattisesti saatiin näkyviin. Nykyään näytöille voidaan ajastaa automaation kautta lähes mitä vain, kunhan sisältö on jostakin lähteestä rajapinnan kautta noudettavissa. Eikä henkilöstölle osoitetun viestinnän tarve ole vähentynyt aikojen saatossa, päinvastoin. Kun yrityksen strategian jalkauttaminen, kulttuurin vaaliminen sekä avoin ja monipuolinen henkilöstöviestintä on yrityksen toiminnan keskiössä, tulee niitä varten rakentaa myös toimivat kanavat – ja näistä yksi on Digital Signage.

Digitaalisten näyttöjen hienous on siinä, että niiden sisältöä voidaan räätälöidä paikalliseksi tai jopa saman toimipisteen sisällä sen mukaan, missä tiloissa liikutaan. Näytöillä voidaan tarjoilla sisältöä henkilöstölle business intelligencestä yrityksen somefeediin ja kaikkea siltä väliltä. Oman kokemukseni mukaan työnantajan viesti on myös helpompi saada työntekijöiden silmien eteen näyttöjen välityksellä kuin vaikkapa esimerkiksi intran kautta, kun näyttöjen sijoittelu on mietitty huolella.

Investoinnista keskusteltaessa törmään usein kysymykseen investoinnin takaisinmaksusta. Siksi olenkin pohtinut paljon viime aikoina, mikä arvo on sitoutuneella henkilöstöllä, tyytyväisillä työntekijöillä tai työturvallisuudella? Miten sisäiseen käyttöön suunniteltua Digital Signage -ratkaisua voidaan mitata ns. kovilla mittareilla?

On tutkittu asia, että avoin ja kattava viestintä henkilökunnalle vahvistaa yrityksen kulttuuria, strategian tuntemusta ja sitä kautta luonnollisesti näkyy myös työn tuloksissa. Jos kovan konversion laskeminen auki tuntuu hankalalta, kannattaa harkita joustavaa leasing-rahoitusta ja yksinkertaisesti vain nauttia tuloksista pitkällä aikavälillä.

Yritykset panostavat yhä enemmän henkilöstön hyvinvointiin. Siksi uskon vahvasti näkeväni kasvavissa määrin yritysten sisäisiä viestintäsuunnitelmia, joissa digitaalinen näyttöjärjestelmä on strategisessa roolissa nopean mukautuvuutensa, helpon saavutettavuutensa ja monikäyttöisyytensä ansiosta.

Annukka Pokki
Kirjoittaja on ZetaDisplay Suomen kaupallinen johtaja