Laitetaan maailma kuulostamaan paremmalta!

Ostettuaan norjalaisen liveqube-musiikkipalvelun ZetaDisplay voi nyt tarjota aivan uudenlaisen tuotteen Zeta-alustallaan.
Liveqube on asiakkaan liiketiloissa soiva musiikkipalvelu, jonka musiikkiprofiilit suunnitellaan jokaiselle brändille erikseen.
Jokainen toimipaikka pystyy sovelluksen avulla vaikuttamaan soivaan musiikkiin soittolistatasolla, mutta kappaleita ei pysty vaihtamaan.
Tarkoituksena on luoda aikaan ja paikkaan sopiva jatkuva flow musiikkia, ei päästää jokaista työntekijää dj:n asemaan.

Onko äänimaailmalla todella väliä?

Jos katsot pelottavaa kauhuelokuvaa, korvien peittäminen silmien sijaan on paljon tehokkaampaa.
Jos selkäpiitä karmiva soundtrack korvattaisiin ragtime-pianomusiikilla, sama elokuva vaikuttaisi yhtäkkiä komedialta.

Kuulet ensimmäisen rytmisi jo ennen syntymää. Se on äitisi sydämen rauhoittava syke, joka lyö 60–80 iskua minuutissa valssirytmissä.
Todennäköisesti tunnet olosi turvalliseksi, kun kuuntelet tyyntä kappaletta tässä tempossa.

https://youtube.com/watch?v=7K83P72dMD0

Toisaalta taas seuraava musiikki saa sinut luultavasti hamuamaan vodkapulloa shottien toivossa (tai menettämään järkesi, jos olet yli 40):

Seuraavaa rantalomaa ajatellen voi myös olla hauska tietää, että aaltojen rytmi vastaa nukkuvan ihmisen hengityksen rytmiä, joka on noin 12 iskua minuutissa.
Siksi meren äärellä on niin rentouttavaa olla.

Jo riittää, entä ne liiketilat?

Yllä mainitut esimerkit ovat äänimaailman ääripäitä.

Musiikki perustuu erilaisiin tempoihin, toistoihin ja sävelkulkuihin.

Voisimme siis uskaliaasti todeta, että

jos soitat hitaampaa musiikkia, ihmiset viihtyvät myymälässäsi kauemmin ja käyttävät enemmän rahaa, tai että jos soitat iloista musiikkia, ihmiset hyväksyvät hymyssä suin minkä tahansa tarjouksen heille teetkin.

No, on väitteissä jotakin perää. Mutta asia ei ole aivan näin yksinkertainen.

Musiikin voima

Musiikki on äänistä vahvin mielleyhtymiä herättävä voima.

Kun kuulet kappaleen, jolla on sinulle erityinen merkitys, tunnistat sen todennäköisesti jo sekunneissa. Se tuo elävästi mieleesi aistihavainnot tilanteessa, jossa kuulit sen, tanssit sen tahtiin tai itkit sen mukana.
Se on väkevä muisto, sillä todennäköisesti mieleesi tulvahtavat tilanteen tuoksut, valot, ihmiset ja omat tunteesi sinä hetkenä.

Musiikki on myös keino vahvistaa identiteettiä.
Artistit toimivat esikuvina. Fanit pukeutuvat ja puhuvat kuin idolinsa ja muovaavat maailmankuvaansa näiden esimerkin mukaan.

Eri ihmisillä on kuitenkin eri esikuvia.
Suosikkigenresi kertoo usein jotakin iästäsi.

Kaksikymppisenä kuuntelemasi musiikki on todennäköisesti standardi, jota vasten mittaat kaiken muun.

Itse synnyin vuonna 1980 ja kasvoin Michael Jacksonin tahtiin. Rakastin Michaelia ehdoitta noin 13-vuotiaaksi asti.
Silloin löysin hiphopin, eikä mikään muu ollut mielestäni oikeaa musiikkia.
Michael Jackson ja hiphop ovat olleet suosikkejani siitä lähtien.

Vaikka musiikkimakuni on monipuolistunut vuosien mittaan, 90-luvun hiphop ja Michael Jackson ovat ehdoton vastaukseni kysymykseen suosikkimusiikistani – vastaan niin vaikka valheenpaljastustestissä.

Isäni pitää edelleen Roy Orbisonista ja Elvis Presleystä.

Eräs 43-vuotias ystäväni vertaa edelleen kaikkea uutta 90-luvun houseen.

Musiikki on siis henkilökohtaista.Sen vuoksi on tärkeää tietää, ketä haluat musiikilla houkuttaa.

Jos tiedämme asiakkaidesi iän, pystymme valitsemaan kappaleita, joista pidetään. Niiden täytyy toki sopia yhteen brändin kanssa ja valinnat täytyy tehdä harkiten.

Esittelen tässä muutaman valintaan vaikuttavan seikan:

Kappaleen julkaisuvuosi. Vanha musiikki saa aikaan tunteen ajan seisahtumisesta. Jos myyt uusinta huippumuotia, soittolistalla tulisi todennäköisesti olla jotakin tuoretta.

Genret. Pop on valtavirtaa. Se ei varsinaisesti luo mielleyhtymää kalliista tuotteista, sillä sitäkuulee joka puolella. Klassinen musiikki tai vähemmän kaupalliset elektronisen musiikin genret koetaan eklusiivisemmiksi. Jos myyt Toyotaa, pop on hyvä valinta. Mercedes? Valitse klassinen. Sopiva musiikki voi saada ihmiset viipymään muotiliikkeissä 300 % kauemmin.

Artistit. Kelly Clarkson sopii kaikille, Marilyn Manson ei niinkään. Mielleyhtymiä liittyy kappaleiden lisäksi myös niiden esittäjiin.

Tempo/intensiivisyys. Nuoremmille menee lujempikin tempo. Ajankohdalla ja viikonpäivällä on myös merkitystä. Valitse nopeatempoisempaa musiikkia, jos haluat ihmisten liikkuvan myymäläsi läpi nopeammin. Se on fiksu veto kiireisinä ostospäivinä, jolloin et halua ihmisten laahustavan ja aiheuttavan myymälääsi tungosta. Perussääntönä voidaan pitää, että hitaampi musiikki saa ihmiset liikkumaan hitaammin ja päin vastoin.

Tunnelma. Positiivinen tunnelma saa ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi, mikä kasvattaa myyntimahdollisuuksia.

 

Luetteloa voisi jatkaa pitkään. Mutta tässä yllä olevalla listalla pääset jo hieman kiinni erilaisiin musiikin valintaan vaikuttaviin tekijöihin.

Tämä on meille jokapäiväistä työtä. Eikä se lopu ihan pian, sillä joka päivä eetteriin ilmestyy tuhansia uusia kappaleita. Jonkun täytyy tutkia tämä viidakko.

Se on meille kutsumus. Vaikka meillä jokaisella onkin omat suosikkigenremme ja -artistimme, asetamme ne työpäivän ajaksi sivuun. Meidän täytyy olla objektiivisia, kun astumme asiakkaan saappaisiin. Ymmärrämme, että Elvis toimii yksille ja Drake taas toisille.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä: valitse tarkkaan myös se mitä et soita. Tee aktiivisia valintoja. Sattumanvaraisuus ei ole vaihtoehto.

 

Hihkaise ZetaDisply Finlandin suuntaan, jos voimme olla avuksi. Pakkaamme laukut ja hilpaisemme norjasta tapaamiseen ennemmin kuin huomaatkaan.

Kiitos mielenkiinnosta!

Thomas Gullestad
Toimitusjohtaja, liveqube