Esittely
Viimeisen kymmenen vuoden aikana hollantilaisen tietoliikenneyritys KPN:n ja ZetaDisplayn välinen yhteistyö on synnyttänyt uraauurtavia digitaalisen viestinnän ratkaisuja. Viimeisimpiä hankkeita ovat muun muassa pääkonttorin julkisivuun tehty asennus sekä ZetaDisplayn kehittämä ratkaisu KPN:n sisäiseen viestintään. Jälkimmäinen on esimerkki siitä, kuinka digitaaliset näyttöratkaisut voivat auttaa viestintäosastoja kiinnittämään työntekijöiden huomion tärkeisiin strategisiin viesteihin.
Haasteet
KPN kartoitti tapoja, joilla tärkeitä uutisia voidaan välittää henkilöstolle. Tekniikan alan yrityksenä asiakas halusi tutustua digitaalisten näyttöratkaisujen mahdollisuuksiin. Asiakas oli havainnut, että aiemmin tuotettu sisältö ei saanut aikaan haluttua vaikutusta, minkä johdosta sisäisen viestinnän tavoitteet jäivät toteutumatta.
Ratkaisu
Kehitimme helppokäyttöisen sisältöratkaisun KPN:n viestintäosastolle. Lähtökohtana oli ajatus siitä, että olemassa olevaa sisältöä (tekstiä ja videota) voisi helposti ”tuottaa” uudelleen uudella kanavalla. Tällä hetkellä KPN:n toimistoissa Alankomaissa on noin 100 asennettua näyttöä. Ne on sijoitettu huolellisesti mietittyihin paikkoihin, kuten vastaanottoon, kahvipisteille ja keittiötiloihin, joissa ihmiset tapaavat.
Fiksulla sijoittelulla autoimme viestintäosastoa kiinnittämään työntekijöiden huomion tärkeisiin strategisiin viesteihin. Myös muuta sisältöä on mahdollista esittää houkuttelevammin. Sisällön määrä KPN:n sosiaalisen median verkkoalustalla on kasvanut merkittävästi.
Hyödyt
Vuosittaiset KPN:n toteuttamat arvioinnit osoittavat, että työntekijöiden ymmärrys yrityksen strategiasta on parantunut. Tehokkaat digitaaliset näyttöratkaisut ovat yksi muutoksen taustatekijöistä, sillä ne tukevat jo valmiiksi tuotetun materiaalin levittämistä. Materiaalille saa lisänäkyvyyttä ja se tuodaan konkreettisesti työntekijöiden silmien eteen, jolloin ratkaisulla on huomattava viestintää tehostava vaikutus.