Pohjoismaiden suurin kauppakeskus Tripla avasi ovensa lokakuussa Helsingin Pasilassa. ZetaDisplay oli vahvasti mukana asiakkaidensa liiketilojen digitalisoimisessa.
ZetaDisplay suunnitteli ja toteutti digitaaliset näyttöratkaisut yli 15 kohteeseen. Tavoitteena kaikissa kohteissa oli suunnitella digitaalisista näyttöratkaisuista markkinoinnin ja viestinnän kanava, joka palvelee parhaiten kuluttajaa ja edistää näin asiakkaan liiketoimintaa.
Asiakkaiden joukossa oli muun muassa kahviloita, ravintoloita, päivittäistavarakauppoja, apteekkeja sekä parturi-kampaamoita.
”Digital Signagen rooli asiakkaan markkinoinnin ja viestinnän kokonaisuudessa täsmentyy aina huolellisen suunnitteluprosessin tuloksena. Tärkein osa meidän työtämme tehdään aina näyttöjen takana”, kertoo ZetaDisplayn asiakasvastaava Pia Rekomaa.
”Asiakkaat eivät tule apteekkiin enää pelkän reseptin takia”
Yksi ZetaDisplayn asiakkaista Triplassa on Avainapteekki-ketjuun kuuluva Apteekki 51. Apteekkari halusi alkaa palvella asiakkaita toisella tavalla kuin mihin apteekeissa on perinteisesti totuttu.
”Asiakkaat eivät tule apteekkiin enää pelkän reseptin takia. Apua tullaan hakemaan entistä enemmän terveyden ja hyvinvoinnin haasteisiin”, kertoo apteekin omistaja Ari Sojakka.
ZetaDisplay suunnitteli myymälään asiakaspalvelua tukevan näyttöratkaisukonseptin, jossa jokaisella näytöllä on oma tarkkaan mietitty roolinsa. Suurimmat näkyvät muutokset tehtiin värimaailmaan. Lisäksi myymälään asennettiin digitaaliset hintalaput (ESL). Uutta on myös eritysleveä mainosnäyttö, jolla kosmetiikkabrändit voivat markkinoida tuotteitaan.
”Digitaalisten hintalappujen ansiosta asiakkaamme voivat luottaa siihen, että tuotteidemme hinnat ovat aina oikein. Kun hinnat siirtyvät hintalapuille suoraan apteekkijärjestelmästämme, vapautuu työntekijöidemme aika hinnoittelulta siihen kaikkein tärkeimpään eli asiakkaiden palvelemiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen”, päättää Sojakka.
Mukana edistämässä uudenlaista ruokakauppakonseptia
Toinen ZetaDisplayn asiakkaista on K-Supermarket Tripla, jonka tuote- ja palvelutarjooma on rakennettu palvelemaan urbaanin kaupunkilaisasiakkaan tarpeita.
Myymälän sydämessä toimii ravintola Bölen Hella, jossa valmistetaan ruoka-annoksia mukaan otettavaksi tai paikan päällä nautittavaksi. Kaupassa toimii myös Suomen ensimmäinen Vege Butcher, kasvismestari, joka pilkkoo, höyryttää, paistaa, marinoi ja esivalmistelee sesongin maukkaimmat kasvikset.
“Raaka-aineet valmisruoka-annoksiin kerätään kaupan omasta valikoimasta päivittäin. Kasvatamme myös annosten tuoreet yrtit kaupan omassa yrttiseinässä. Tämän tuoreempaa ruoka ei voi enää olla”, K-Supermarket Triplan kauppiaspariskunta Petri ja Minna Miettinen kertovat.
ZetaDisplay suunnitteli ja toteutti K-Supermarket Triplaan digitaalisten näyttöratkaisujen konseptin yhteistyössä kauppiaiden ja asiakkaan konseptitoimiston kanssa. Avainkysymys suunnittelussa oli se, miten myymälän asiakkaita voidaan auttaa ja ohjata uuden toimintamallin keskellä inspiroivalla ja myyntiä edistävällä tavalla.
Digitaalisten näyttöjen tehtävänä on muun muassa antaa vinkkejä ja kertoa tuoteuutuuksista. Kasvismestarin työpisteen vieressä pyörii opastevideo, jossa asiakasta opastetaan käyttämään uudenlaista palvelua.
”Päivittäistavarakaupassa tilanteet voivat muuttua nopeastikin. Digitaalisten näyttöratkaisujen suurin hyöty meille on se, että pystymme tuottamaan ajantasaista viestintämateriaalia itse ja kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Yhtälailla voimme helposti hyödyntää myös ketjun tuottamaa viestintämateriaalia, mikä puolestaan vähentää printatun materiaalin tarvetta”, jatkaa Petri Miettinen.