Skip to main content Skip to search

Case

Bilia

Esittely

Volvo on suomalaisten eniten arvostama auto-alan brändi Taloustutkimuksen ja Alma Median Brändien arvostus 2023 -tutkimuksen mukaan. Volvo oli arvostetuin auto-alan brändi tutkimuksessa myös kahtena edellisenä vuonna 2021 ja 2022. Sijoitus kertoo onnistumisesta pitkäjänteisessä työssä. Volvo jakaa suomalaisten kanssa samaa arvomaailmaa, jossa kohtaavat turvallisuus, kestävä kehitys ja yksilöllisyyden arvostaminen. ZetaDisplayn ja Volvo Car Finlandin yhteistyö käynnistyi vuonna 2016, kun Volvolle tuli ajankohtaiseksi koko jälleenmyyntiverkoston viestinnän digitalisoiminen. Projekti saatiin päätökseen 2021.

Haasteet

Volvon jälleenmyyjäverkostolla on Suomessa yli 30 toimipistettä ja haasteena vuosien varrella on ollut printattujen markkinointimateriaalien ajan tasalla pitäminen. Ympäri Suomen sijaitsevissa autoliikkeissä markkinointimateriaalin päivitykselle on jatkuva tarve. Tähän työhön kului aiemmin turhaan aikaa, ja samalla siitä aiheutui merkittävää materiaalin, rahan ja luonnonvarojenkin hukkaa. Uusia esitteitä ja hinnastoja jouduttiin painamaan jatkuvasti, kuljettamaan myymälöihin ja samalla heittämään vanhentunutta materiaalia kierrätykseen. 

ZetaDisplayn kanssa työskentely on ollut erittäin ammattimaista. Sovimme heti alussa yhteisen tekemisen mallin, minkä jälkeen he ovat kantaneet täyden vastuun koko uudistuskokonaisuuden hallinnasta. ZetaDisplayssa asiat viedään loppuun asti ja huomaa, että Zetan porukka on kiinnostunut  työnsä hyvästä jäljestä.

Jenny Korpimäki-Oksanen, Fleet & Sustainability Manager, Volvo Car Finland

Ratkaisu

Kuva Vantaan Bilia liikkeestä ja Digital Signage -näyttöratkaisusta

Painetut markkinointimateriaalit korvattiin digitaalisilla näyttöratkaisuilla, jotka on sijoiteltu autoliikkeeseen autoa ostavan tai huoltavan asiakkaan ostopolun mukaisesti. Digital Signage -ratkaisuja on sijoitettu esimerkiksi sisääntulon tuntumaan, myyjän ja asiakkaan kohtaamispisteisiin sekä Living room-alueelle, jossa asiakas voi esim. odottaa huollossa tai renkaanvaihdossa olevan autonsa valmistumista. Näyttöjä on sijoitettu myös mekaanikkojen työpisteiden yhteyteen.  

Näytöillä pyörivä sisältö vaihtelee vuodenajan lisäksi sen mukaan, missä kohtaa ostopolkua asiakas on. Auton väriä tai lisävarusteita valittaessa asiakkaalle näytetään lyhyitä ja käytännönläheisiä infovideoita esim. auton erilaisten varusteiden toiminnasta. Huollon odotustiloissa asiakas voi katsoa pidempiä videosisältöjä, joiden aiheena on esimerkiksi Volvon kestävä kehitys tai ajamisen autonominen tulevaisuus.  

ZetaDisplayn luoma näyttö- ja sisältökonsepti on skaalautuva, minkä ansiosta sitä voidaan soveltaa Volvon erikokoisissa autoliikkeissä joustavasti. Laajimmat näyttökokonaisuudet löytyvät pääkaupunkiseudun jälleenmyyntipisteistä sekä Turusta, Oulusta ja Tampereelta. 

Meillä on ollut digitaalisia näyttöratkaisuja käytössä aikaisemminkin. Tässä viimeisimmässä uudistuksessa wow-efekti syntyy kuitenkin siitä, että Digital Signage on integroitu luontevaksi osaksi kiinteitä kalusteita ja myymäläkonseptia, mistä syntyy ammattimainen ja visuaalisesti kiinnostava lopputulos.
Tommi Jokinen, Teknisen palvelun kehityspäällikkö, Bilia Oy Ab 

Tommi Jokinen, Teknisen palvelun kehityspäällikkö, Bilia Oy Ab 

 

Hyödyt

Viestinnän digitalisoimisen suurin hyöty on saatu uudesta aikaa ja resursseja säästävästä paperittomasta markkinointikonseptista. Markkinointiosaston on helpompaa kontrolloida markkinoinnin sisältöjä ja myymälämateriaalit ovat nyt jatkuvasti ajan tasalla. Näyttävä digitaalinen viestintä tukee myös Volvon vastuullista, teknologisesti kehittynyttä ja tulevaisuuteen katsovaa Premium-brändiä.

Haluatko kuulla lisää digitaalisista näyttöratkaisuistamme?

Ota yhteyttä myyntiimme alla olevalla lomakkeella.